esmeeheerlien.reismee.nl

Eerste dagen in Zambia

De reis was een lange reis, drie verschillende vluchten. Bij de tweede vlucht had ik een uur vertraging maar ik dacht dat ik alsnog zeeën van tijd zou hebben om in Johannesburg de laatste vlucht naar Livingstone te halen. Johannesburg was echter een super groot vliegveld en heel chaotisch dus dat werd toen nog wel even haasten. Gelukkig was er een Canadees meisje die ook in dezelfde vlucht had gezeten en naar een gate bij mij in de buurt opzoek was die op dezelfde tijd vertrok dus toen konden we het samen uitzoeken en haasten.

Toen ik hier aankwam moest eerst mijn visum geregeld worden en daarna moest ik opzoek naar iemand van de organisatie hier. Buiten stonden er super veel mensen met bordjes te wachten en roepen dat ik bij hun moest zijn. Het bordje met mijn naam erop kon ik niet vinden. Op gegeven moment kwam er een jongen naar me toe om te zeggen dat ik met hem mee moest en uiteindelijk kon hij ook een papier met mijn naam er op laten zien. Dat ging allemaal een beetje rommelig en het was ook een beetje overweldigend ineens. In de auto was er al een ander meisje, Nederlandse, dus dat was wel leuk. Toen we in het huis aankwamen lieten ze de kamer zien. Ik slaap in een kamer met 3 andere. Een Nederlandse en twee Amerikanen.

Daarna ben ik met twee meisjes die ook in de guesthouse zitten naar de Victoria falls gegaan. Om er te komen moet je de taxi pakken en je moet eerst flink onderhandelen voordat je in de taxi zit voor de prijs. Onderweg kwamen we wat olifanten tegen die bijna op de weg lopen. Rondom de falls zijn een heleboel apen die daar ook gewoon rustig over de weg lopen of in de achterbak van auto's gaan zitten.

De Victoria falls waren super mooi en heel groot. Door de wind en de vochtigheid werd je drijfnat van de watervallen ondanks dat ik er best ver vanaf stond, maar door warme weer droog je gelukkig ook zo weer op.

De volgende dag werd ik al vroeg wakker doordat er campagnes zijn voor de verkiezingen en ze daar heel veel geluid voor gebruiken om voor de lokale mensen te laten weten dat ze in de buurt zijn.

Daarna hadden we met alle nieuwe mensen oriëntatie dag. Eerst kregen we uitleg van Rebeccah en Kennedy, eigenaren van het guesthouse over de cultuur hier en daarna gingen we de stad in zodat ze ons alles konden laten zien waar we moesten zijn voor dingen zoals onze boodschappen.

Daarna ben ik met die groep naar het Royal Livingstone hotel geweest. Het is een super chique en mooi hotel waar in hun gebied allemaal wilde beesten lopen. We hebben de zebra's en de antilopes gezien, de giraffen die er ook lopen hebben we helaas niet gezien. In dat hotel hebben gasten verbleven zoals George Bush, om even aan te geven wat voor soort hotel het was. Best wel verrassend dat wij daar gewoon naar binnen mochten.

Vandaag is het wederom een vrije dag hier dus ik ga morgen pas voor het eerst naar mijn placement. Vanmorgen zijn we naar Linda blind farm geweest. Het is een soort eigen community die daar opgericht is. De mensen die daar wonen hebben daar hun huis, ze verbouwen groenten op het veld die ze gedeeltelijk verkopen op de markt zodat ze studieboeken voor de kinderen kunnen betalen. Ook hebben ze kippen, geiten en zelfs een schooltje. Ze wonen daar met een heleboel mensen in een klein huisje en van een badkamer of iets in die richting hadden zo nog nooit gehoord dus het was allemaal best we arm. We hebben nog even met de kinderen gevoetbald en zijn daarna weer terug naar het guesthouse gegaan.

In de middag zijn we naar de Marumba markt gelopen. Dat is een markt in een van de armste delen van de stad. Het stonk daar echt behoorlijk en echt overal waren vliegen. Het eten dat ze daar verkochten lag gewoon open en bloot, dat zou in Nederland echt niet meer verkocht worden. Kleine kinderen werden in draagdoeken gedragen en er werd een heleboel op het hoofd vervoerd. Het was wel een beetje hoe ik mij het arme gedeelte van Afrika had voorgesteld. Ook roept iedereen hele tijd muzungu, wat blanke betekent. Soms willen ze zelfs met ons op de foto.

Nu zitten we te chillen bij een cafeetje in het dorp waar ze WiFi hebben. In het guesthouse hebben ze geen WiFi meer. Het is een tijdje geleden schijnbaar kapot gegaan en ze hebben daarna niet meer de moeite genomen om het te herstellen.