esmeeheerlien.reismee.nl

Weer een heel verhaal!

Woensdag was de eerste dag op onze placement. Ik zit op de Linda community school. Het is best ver lopen naar de school, namelijk 1uur en 10 minuten (!), en dat moeten we vervolgens ook weer terug lopen. Gelukkig zitten er nog wat andere vrijwilligers op die school dus we lopen gewoon met z'n allen. De school ziet er voor Afrikaanse begrippen best prima uit. Overal zijn dingen op de muur geschilderd zoals een kaart van de wereld en het alfabet. Het enige wat mist is dat er geen boeken of andere schoolspullen zijn waardoor de leraar eerst de tekst uit het tekstboek op het bord moet schrijven. De kinderen moeten dat vervolgens overnemen. Het kost een heleboel tijd. Aan het einde van de les schreef de leraar wat vragen op het bord die ze wederom moesten overnemen en het antwoord er van opschrijven. Toen bleek dat de meeste kinderen er helemaal niets van begrepen terwijl alle antwoorden in de net overgenomen tekst stonden. Achteraf bleek dat de meeste kinderen helemaal niet kunnen lezen maar de tekens van het bord maar gewoon overnemen en er dus helemaal niets van opsteken. Vandaag heb ik alleen geobserveerd om een beetje te kijken hoe het er allemaal aan toe gaat.

In de middag heb ik beetje gerelaxed in de tuin van het huis en s'avonds ben ik met een paar naar het Zambezi café geweest. Het is een lokaal café, maar nog best wel modern.

Op donderdag was de eerste echte dag van mijn placement. Ik ga lesgeven aan de kinderen die een achterstand hebben. Vandaag heb ik lesgegeven aan een 18 jarig meisje die pas vorige week voor het eerst naar school is geweest. Ze kan bijna geen Engels, kan niet lezen of schrijven en niet rekenen. Ik vond het best wel shockerend om te bedenken dat ik maar een jaar ouder ben dan haar en ik haar de basis dingen moet leren. Vandaag zijn we begonnen met rekenen. Eerst ben ik begonnen met uitleggen welk symbool welke hoeveelheid bevat, zoals dat lll is 3 etc., want zelfs dat wist ze niet. Aan het einde van de ochtend kon ze makkelijke sommen berekenen met min en plus dus ik was niet ontevreden over het resultaat.

In de pauze hadden de kinderen een dode muis gevonden waar ze vervolgens mee gingen overgooien en in elkaar capuchons gingen verstoppen. Ook kwamen ze hem trots aan ons laten zien. Dat vond ik wel even heel vies, aangezien ik sowieso al geen fan ben van muizen en omdat zo'n beest van alles met zich mee draagt. Het laat ook wel zien dat ze hier heel anders over hygiëne denken.

Aan het einde van de middag zijn we naar de sunset tree geweest. Het is een soort van boomhut ongeveer 10 meter boven de grond dichtbij de Victoria falls. We hebben daar gegeten en de zonsondergang gekeken. Het was supermooi omdat je heel ver kon kijken en de falls min of meer van bovenaf zag. De zon gaat hier echt super snel onder, ik denk dat het hooguit 5 minuten duurt.

S'avonds zijn we naar het Zambezi café geweest om de wedstrijd Frankrijk tegen Duitsland te bekijken. We hebben een aantal Duitsers in het guesthouse dus die wilde wel graag de wedstrijd zien. De lokale mensen hier volgen het EK best fanatiek. Elke taxi driver vraagt voor wie we zijn en wie zij hopen dat er gaat winnen. Ook waren er best wel wat fanatieke mensen uit Zambia die in hetzelfde café voetbal aan het kijken waren.

Vrijdag hadden een aantal vrijwilligers uit het huis een friday fun day georganiseerd. Het hield in dat er een aantal activiteiten voor een school in de buurt werd georganiseerd en ook een aantal buurtkinderen die niet naar school kunnen waren erbij. We hadden ballonnen uitgedeeld en ze konden hun geluk niet op. Leuk om te zien hoe blij kinderen met zoiets kleins kunnen zijn. Ook willen ze de hele tijd aandacht van vrijwilligers, ze proberen je hand te pakken of klemmen ze zich gewoon helemaal aan je vast zodat je ze wel aandacht moet geven. Ook proberen ze de hele tijd mijn armbandjes om m'n pols los te maken en zelfs m'n haarelastiekje omdat ze heel graag alles willen hebben.

In de middag ben ik mee geweest naar de school van een andere vrijwilliger. De school was wel een beetje vergelijkbaar met mijn placement alleen droegen hier veel kinderen wel een uniform en waren er wat boeken om uit les te geven. Toen we binnenkwamen stonden de kinderen direct op om ons in koor te verwelkomen. Ze hadden les over insecten en dat er op planten insecten leefden die goed of juist slecht waren voor de plant. Toen de kinderen een opdracht moesten maken zei de lerares dat als ze vragen hadden dat ze het dan aan mij konden vragen en zei ging zelf onderuit zitten. Toen dacht ik wel even van hallo wie is er nou de leraar en ik moest eerlijk gezegd ook diep graven hoe het ook allemaal weer werkte met al die insecten. Maar het schijnt normaal te zijn dat leraren zich het er makkelijk van afmaken en ze gaan er vanuit dat wij alles weten. De antwoorden op de vragen stonden echter gewoon op het bord kwam ik achter maar de kinderen kunnen dus wederom wel schrijven maar hebben geen idee wat ze schrijven. Ook spraken ze niet goed Engels dus het was best lastig om ze dan dingen over insecten uit te leggen.

Daarna was het reading class, is een initiatief van de andere vrijwilliger met wie ik mee was. Alle kinderen wilden super graag lezen, terwijl het buiten schooltijd was, dus er moest echt willekeurig gekozen worden aangezien je geen 40 kinderen tegelijkertijd kan leren lezen. Veel van de kinderen kunnen niet eens een beetje lezen, en ze hebben al helemaal geen idee wat het betekent. Ook kunnen ze zelfs hun eigen taal niet schrijven. Ik heb de tekst echt woord voor woord moeten behandelen en met allemaal gebaren en tekeningen de woorden moeten uitleggen. Dat was soms best lastig.

In de avond zijn we uit geweest. Was leuk!

Gisteren heb ik samen met twee anderen uit het guesthouse twee babyleeuwtjes gevoed. Ze kregen gewoon wat melk uit een flesje. Het was echt superschattig. Ze waren pas 3 maanden oud dus nog echt heel jong. Ze kwamen gewoon naar ons toe om geaaid te worden en om dus te eten en we hoefden echt niet bang te zijn dat ze ons zouden bijten of krabben.

In de middag zijn we naar Avani hotel geweest. Dat is een ander luxe hotel. We hebben daar aan het zwembad gelegen om lekker te relaxen. Op gegeven moment kwam er gewoon een aap naast me zitten en die begon heel hard te krijsen. Dat was wel even een schrikmomentje, maar wel grappig dat die zelfs in de duurdere hotels gewoon rondwandelen.

Vanmorgen zijn we mee naar een lokale kerk geweest met iemand van de staf hier en het was echt best wel bijzonder. Iedereen is heel passievol en uitgesproken. Ook zingen en dansen ze veel. Ze hebben geen instrumenten of iets maar het klinkt echt supermooi als ze zingen. De kerk zelf was gewoon een gebouw met plastic stoelen waar je op kunt zitten, en dat was het. Best wel sober dus.

Zo dat wat het weer ongeveer tot nu toe, is weer een heel verhaal geworden haha.

Esmee

Reacties

Reacties

Anja

Ha Esmee, wat een mooi en uitgebreid verhaal weer, zeg! Echt mooi! En goed om te lezen dat je ook echt kunt bijdragen! En dat je heel veel andere dingen ervaart van Afrika! Geniet er weer van!

Koos

Hallo Esmee, weer een mooi verhaal vol indrukwekkende indrukken en belevenissen. En zo te lezen is ieder beetje onderwijs daar zeer nuttig en welkom. Fijne voortzetting in de komende 2e week!

Oma Emi en Opa Gerard

Dag Esmee,
Geweldig mooi dit uitgebreide verslag van werk en vrije tijd. Lijkt me leuk te ontdekken dat je ondanks het nogal primitieve werk- en middelen materiaal je steentje kunt bijdragen. Is het placement waar jij zit en de school met de uniformen beide van vrijwilligersorganisaties? Of zit er ook nog overheidsbemoeienis bij?
Wat leuk dat je buiten je werk nog zoveel andere dingen meemaakt. Geweldig.
Veel succes en nogmaals dank voor de uitgebreide verhalen.

Manon

Leuke verhalen! Geniet ervan (:

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active