esmeeheerlien.reismee.nl

Week 3

Op woensdag begon de soort van toetsweek op de school. Omdat er geen kopieermachines zijn moet de toets op het bord geschreven worden. Aangezien niet alle vragen op het bord paste moest in een klein lokaaltje ernaast de andere vragen opgeschreven worden. Dat werd een grote chaos. De kinderen renden allemaal tegelijkertijd het kleine lokaaltje in met hun stoel om de vragen te lezen en te beantwoorden en het moest allemaal zo snel als mogelijk was. Ook zaten ze gewoon te praten en schreeuwen tegen elkaar. Op deze manier maken wij in Nederland geen toetsen of tentamens dus ik en de andere vrijwilliger stonden met open mond toe te kijken.

Vervolgens moesten we alles weer uitvegen om de volgende toets op het bord te schrijven. Dit keer probeerde we de boel wat meer gestructureerd aan te pakken maar Afrika is nou eenmaal niet zo, dus dat was een onmogelijke opgave.

In de middag hebben we alle toetsen, 120 totaal nagekeken. Veel kinderen hadden er zoals al wel verwacht, gezien de manier van lesgeven, helemaal niets van begrepen maar gelukkig zaten er ook een paar bij die duidelijk wel potentie hebben.

In de avond zijn we naar de Victoria falls geweest omdat het volle maan was. Het was echt super mooi om de falls in de nacht te zien en er was ook een regenboog die ontstaat doordat het volle maan is. Het gaf wel echt een bijzonder effect, een regenboog in de nacht. Daarna zijn we nog even wat in een cafeetje gaan drinken.

Donderdag was wel een relaxed dagje. In de ochtend weer naar placement om de kinderen toetsen te laten maken. De teacher heeft intussen besloten dat we het wel zonder hem kunnen dus die is de hele tijd in geen wegen of velden te bekennen. In de middag heb ik nog wat toetsen nagekeken en daarna lekker gechilld.

Vrijdag hadden de kinderen een test over tonga, dat is de taal die ze hier spreken, dus daar konden we niet echt bij helpen. We hebben wat administratief werk gedaan zoals toetsen nakijken en de scores invullen op een zelf gemaakt formulier. In de middag ben ik met een aantal naar Avani hotel geweest om wat te drinken en in de zon te liggen en daarna de zonsondergang bij Royal Livingstone bekeken. Daarna zijn we in de stad wat gaan eten.

In het weekend ben ik op safari geweest in Botswana. We waren met 11 mensen van het guesthouse dus dat was een flinke groep. We werden op zaterdag heel vroeg opgehaald bij het guesthouse om naar Botswana te gaan. Om de grens tussen Botswana en Zambia te kruisen moet je met een klein bootje de rivier over. Toen we aan de andere kant stonden moesten we eerst onze voeten in een bak met ontsmettingsmiddel doen omdat ze er heilig van overtuigd zijn dat er dan geen ziektes het land binnen komen. Wij vonden het allemaal behoorlijk onzin aangezien je wel bijvoorbeeld eten mee mocht nemen en je ook gewoon weer terug mocht lopen op de grond waar mensen liepen die nog niet ontsmet waren. Maar goed, we hebben maar braaf gedaan wat ze vroegen. Toen we bij Chobe, het nationale park, aankwamen gingen we eerst met een bootje de rivier op. We hebben echt heel veel wilde dieren daar gezien zoals nijlpaarden, krokodillen, olifanten die in het water liepen en een heleboel vogels. We konden ze van heel dichtbij bekijken en de krokodillen zwommen echt op een meter afstand van de boot.

Daarna zijn we in een open jeep het park in gegaan. We hebben toen ook echt heel veel dieren gezien. Voornamelijk heel veel olifanten, en ook veel baby olifantjes. Ze liepen echt vlak langs de open auto heen en als je je arm zou uitsteken zou je ze gewoon echt kunnen aanraken.

Ook waren er veel giraffen in het park, heel veel impala's en buffalo's. Aan het einde van de dag worden de echt roofdieren zoals leeuwen actief. Toen het schemerig werd gingen we dan ook op zoek naar de leeuwen. Uiteindelijk hadden we en groepje vrouwenleeuwen gevonden. Ze zijn wel echt moeilijk te herkennen omdat hun vacht heel goed in de omgeving past. Het was leuk om te zien maar ook wel bijzonder dat je in een open kar een paar meter van een gevaarlijk roofdier af zit. Toen het donkerder werd moesten we opschieten om op tijd bij het kamp te zijn voor de overnachting aangezien als het daar eenmaal donker is, je als mens echt niets meer kan zien en de roofdieren dan actief worden. We reden heel hard in de jeep en je moest je ook echt goed vasthouden om er niet uit te vallen door dat je over veel zand, rotsen, kuilen of wat struikgewas rijdt. Toen ik op gegeven moment even op de snelheidsmeter keek reden we meer dan 60 km/h. We kwamen uiteindelijk een paar minuten voor het echt donker was aan bij het kamp.

Het kamp was midden in het park zonder een hek of iets dergelijks dat ons afsloot van de rest van het park. Er was een kampvuur gemaakt en we sliepen met z'n 3en in kleine tenten. De wc was een gat in de grond met een doek eroverheen om nog wat privacy te hebben en om de geur voor roofdieren te verminderen. We hebben daar gegeten, nog wat aan het kampvuur gezeten en zijn daarna gaan slapen. Het was een best wel bizarre maar hele leuke ervaring om gewoon tussen de wilde dieren te slapen. Je hoorde de hele tijd geluiden om je heen en af en toe een brul van een leeuw. Van te voren werd ook gezegd dat als je midden in de nacht je tent uit moest om bijvoorbeeld naar de wc te gaan je eerst de omgeving met een zaklamp moest checken voor wilde dieren en altijd met z'n tweeën moest gaan zodat de andere constant de omgeving in de gaten kon houden. De leeuwen gaan schijnbaar soms ook wel eens aan het kampvuur liggen omdat het daar lekker warm is (afstand tussen tent en kampvuur was 10meter) maar dat was bij ons niet gebeurd.

De volgende dag zijn we weer heel vroeg vertrokken om nog meer dieren te spotten. We hadden al veel dieren gezien de vorige dag en zondag weer maar bij toeval kwamen we zondag ook een hyena tegen. Hij sloop echt van struik naar struik en je kon hem echt niet horen. Het is wel echt een mooi beest om te zien en moeilijk voor te stellen dat het gevaarlijk kan zijn.

Het was dus echt een heel gaaf weekend!

Vandaag ben ik weer naar placement geweest. Ze hadden reading test. Het hield in dat ze één voor één een stukje moesten voorlezen in het Engels en wij moesten ze beoordelen met een cijfer tussen 0-30. Het was best leuk om te doen omdat je de kinderen een keer individueel ziet. Sommige kinderen konden gewoon echt niet lezen en sommige kinderen konden juist heel vloeiend lezen met juiste punctualiteit.

Aan het einde van alle toetsen worden de scores waarschijnlijk bij elkaar opgeteld en wordt er gekeken wie er door kan stromen naar de volgende klas en wie niet. Hoe het er nu voor staat kan echt maximaal een 1/4 doorstromen naar de volgende klas wat betekent dat 45 kinderen niet voldoen aan de eisen van de school die vanuit ons perspectief al heel laag zijn.

In de middag ben ik naar de construction side geweest. Het is een project waarbij een soort praktijk school gemaakt wordt om kinderen een vak te leren om daar geld mee te verdienen. Het is een initiatief van de eigenaren van het guesthouse en ik vind het wel een goed idee. Vandaag waren ze bezig met de vloer te leggen dus we moesten handmatig zand, stenen, cement en water mixen om op de vloer te storten. Het was een intensief klusje in de brandende zon.

Ondertussen ben ik in mijn laatste week beland en gaat het aftellen (helaas) beginnen. Ik vind het leuk om iedereen in Nederland weer te zien maar vind het ook wel echt jammer dat ik afscheid moet gaan nemen van de kindjes van de school, de mensen met wie ik veel om ga in het guesthouse en de relaxed- en vriendelijkheid van de Afrikaanse cultuur.

Esmee.

Anja

Ha Esmee,

Wederom een indrukwekkende week zeg! Wat een andere wereld! Al die ervaringen op de school én jullie uitstapjes in dat bijzondere land. Geweldig!
Die safari is helemaal spectaculair. Dat je nog durfde te slapen!
En super om te lezen hoe je daar geniet van de mensen en van de cultuur daar! Nog niet aan Nederland denken, maar gewoon genieten van al het moois daar!

Koos.

Hallo Esmee,
Weer een mooi verslag over de activiteiten op school en de belevenissen daarnaast, maar ook een inkijkje in de, soms toch ook wel bijzondere, manier van leven en doen in Afrika.

Oma Emi en Opa Gerard

Hee Esmee, Wat een geweldige week laat je ons weer mee beleven.
Al wel eens documentaires op TV gezien maar via jouw verslagen wordt het allemaal veel echter.
Geniet nog met volle teugen en straks een voorspoedige reis huiswaarts.

Oma Heerlien

Waar is de tijd gebleven Meerdere keren je verhaal gelezen,wat je zoal hebt gezien en beleefd en dat is nogal wat ,nemen ze jou niet meer af en te hopen dat jou het gelukt is om die kinderen wat wijsheid bij te brengen Voor jou zit het er al weer bijna op en ben je weer thuis Lieve Esmee een hele goede reis toegewenst groeten van opa en oma Heerlien dikke kus doeiiiii

Janette

Hoe je dat allemaal in 3 weken hebt kunnen meemaken is me een raadsel. Wederom fantastisch om te lezen. Hopelijk komt er nog een verslag bij. Als je me een jaar geleden zou hebben vertelt dat jij in een tentje zou slapen waar de leeuwen of andere wilde dieren op bezoek kunnen komen.......!!
De cultuurshock bij terugkomst zal dan ook groot zijn. Geniet nog van de mensen, de dieren en de prachtige omgeving.
Alvast een goede reis terug.